Content en Interactie

Hoe krijg je meer interactie op jouw social posts?

Zorgen voor interactie op jouw social posts, het blijft lastig. Je leest dit artikel waarschijnlijk omdat jij, net als vele restaurateurs, tegen dit probleem aanloopt. Ik ga je uitleggen hoe je dit probleem oplost en meer interactie creëert tussen jouw restaurant en jouw gasten. 

Ik begin met het verklappen van een geheimpje. Alleen het plaatsen van foto’s van jouw gerechten en jouw nieuwe menukaart gaat je weinig interactie opleveren. Deze vorm van content is belangrijk, maar er zijn talloze andere vormen van content die je kan plaatsen.

Wat is goede content?

Laten we bij het begin beginnen, wat is goede content? Goede content voegt waarde toe aan het leven van de lezer. Verplaats jezelf in de schoenen van de ontvanger. Je scrollt door je tijdlijn, krijgt een overdosis aan content voorgeschoteld. Wat vind jij waard om je tijd aan te besteden? Waardevolle content voor de ontvanger bevat minstens een van de volgende kenmerken:

  • De content inspireert de ontvanger
  • De content informeert de ontvanger
  • De content vermaakt de ontvanger

Deze kenmerken vormen de basis van jouw content. Het beste is om meerdere van deze kenmerken te verwerken in een post. Zoals eerder gezegd is het posten van alleen foto’s van jouw gerechten en jouw nieuwe nieuwe menukaart tegenwoordig niet genoeg. Deze vorm van content informeert alleen de ontvanger. Thats it. 

Hoe bedenk je dit soort content?

Oke, de basis van de content is duidelijk. Tijd om het toe te passen. Je stemt je content altijd af op jouw doelgroep, ook wel je persona. Weet je niet wat een persona is? Klik dan hier. Leef je in jouw persona, wat vindt hij/zij leuk om te lezen of zien? Er zijn 1001 soorten content die je kan toepassen. Hieronder een aantal voorbeelden van content:

Voorbeeld content recept
Recepten 

Veel restaurateurs zijn huiverig over het plaatsen van een recept. ‘Wat als mijn gasten het dan zelf gaan maken en niet naar mijn restaurant komen?’ Geloof me. De kans dat dit gebeurt is erg klein. Mensen gaan uiteten om in de watten gelegd te worden zodat ze zelf niks hoeven te doen. Ze gaan dus echt niet uren in de keuken staan. 

Voel je je toch niet helemaal comfortabel met het plaatsen van een recept? Maak dan een video waarin je de kijker leert hoe je kip op een overheerlijke manier kan marineren, groente wokt als een pro of een stuk vlees trancheert als een echte chef. Je kan hier zelfs een soort serie van maken. Denk aan wekelijkse ‘tips van de chef’.

Make it personal

Het is bewezen dat de mens sneller handelt uit emotie dan uit ratio. Dat wil zeggen dat wanneer iemand voor een keuze staat, het brein eerst de keuze baseert op het gevoel wat de persoon erbij heeft. Pas daarna komen de rationele gedachten op gang. Het is dus erg belangrijk om het emotionele deel van het brein aan te spreken. Dit doe je door je content persoonlijk te maken. 

Hoe maak je het persoonlijk? Simpel. Post een foto van jezelf, je medewerkers of roep een ‘vaste gast van de maand’ uit. 

User generated content

User generated content, een heel duur woord. Het is gelukkig een stuk simpeler dan het klinkt. Bij deze vorm van content gebruik je foto’s/video’s die gasten in jouw restaurant zelf maken. Word je getagd op Instagram en is de foto ‘instagrammable’? Neem contact op met de fotograaf en vraag of je de foto mag gebruiken voor jouw socials. Vaak reageren mensen hier enthousiast op. Ze voelen zich speciaal en laten jou met alle liefde de foto posten.

Je kan er voor kiezen om de fotograaf een drankje van het huis aan te bieden bij hun volgende bezoek. Je bespaart met deze vorm van content niet alleen tijd, maar ook geld! 

 

Dit zijn maar een paar voorbeelden van de talloze mogelijkheden voor types content die je als restaurateur kan toepassen. Zoals eerder al gezegd, het belangrijkste is dat de content van waarde is voor de ontvanger. Als je die vuistregel combineert met minstens een van de drie eerder genoemde kenmerken, dan zal de interactie op jouw posts binnen no time omhoog gaan!